1. Choose the right words to complete the sentences.
1. Hurry up! We have (a little \ little) time!
2. There are (some \ any) new felt-tips in my pencil case.
3. Are there (little \ few) rulers on the table?
4. Can you give me (a \ some) chalk?
5. He (says \ tells) he likes to play this game.
6. We were afraid (of \ with) being late at the lesson and forgot to talk (with\ to) Jane.
7. - Where is John? I’m waiting for him. – I don’t know. (Maybe\ may be) he will come soon.
8. Some people prefer tea (other \ others) prefer coffee.
9. I’m busy today. Could you, please, come (other \ another) day?
10. After a week in space, the cosmonauts came back to (Earth \ ground).
11. This (land \ soil) is very good for plants.
12. He went to the bathroom, shaved ( - \ himself), washed ( - \ himself) and left home.
13. They did this project all by (themselves \ theirselfs).
14. There were so many nice flowers (among \ between) two trees.
15. He gave (back \ up) the idea of going abroad this summer.
Make the derivatives of the words in brackets.
1. The chair was (comfort) enough to sit on.
2. This text isn’t (read), I don’t understand a word.
3. I can do this exercise (easy).
4. There so many (child) people in all European countries nowadays.
5. I don’t think you are right. I (agree) with you.
6. At the (begin) of the lesson all the pupils should stand up.
7. What is the (long) of this ruler?
3. Прямая, непосредственная связь с компьютером эмитента кредитной карточки, осуществляемая в момент заключения сделки с использованием этой карточки
4. Перечень, опись экономических объектов, имущества
5. Алгоритм из последовательности элементарных операций
8. Сочетание процедур, реализующих функции сбора, получения, накопления, хранения, обработки, анализа и передачи информации в организационной структуре с использованием средств вычислительной техники
9. Безвозмездные и невозвратные средства, выделя-емые для компенсации превышения расходов над доходами
11. Показатель, связанный с правильностью подбора информации и её форматировании
12. Определяет степень значимости информации
14. Процесс создания и развития всеобщего применения информационных средств и технологий
17. Учетный документ, составленный в виде списка, учетный регистр
18. Любой объект, который одновременно рассматривается и как единое ценное и как объединенное (совокупность разнородных элементов)
19. Отождествление, признание тождественности по совокупности общих и частных признаков
20. Воспроизведение части документа
По вертикали
1. Факты, не связанные друг с другом: имена, даты, числа
2. Команда, состоящая из совокуп-ности нескольких последовательно выполняемых команд
6. Свойство результатной информации, реагировать на изменение исходных данных, сохраняя необходимую точность расчета
7. Совокупность описаний, обеспечивающие взаимопонимание между пользователями: специалистами предприятия и разработчиками
10. Принцип системного кода
13. Отражение той или иной стороны объективной деятельности выраженное в виде идеи или понятий
15. Совокупная экономики, ее отраслей, предприятий, хозяйств осуществлять производственно-экономическую деятельность, выпускать продукцию, товары, услуги, удовлетворять запросы населения, общественные потребности, обеспечивать развитие производства и потребления
16. Это документы и массивы документов в информационных системах (библиотеках, архивах, фондах, банках данных, депозитариях, музейных храненьях и др.)
2. I’d really love a pilot. (to be)
3. I hate the ironing. ( doing)
4. This is the only way this conflict. (to stop)
5. I love in the sea. ( swimming)
6. My mother made me my room. ( tidy)
7. Do you like ? ( cooking)
8. His goal is a famous scientist. (to become)
9. I prefer by train to . ( travelling, driving)
10. Would you like shopping tomorrow? (to go)
11. Would you mind the door? ( closing)
12. Friends should never selfish. ( be)
13. Who was the first man on the Moon? (to walk)
14. Sam suggested to the cinema. ( going)
15. I would hate a yard cleaner. ( being)
16. Avoid with the fridge door open while you wonder what to eat. ( standing)
17. She is too young clubbing. (to go)
18. You must hard for your exams. ( study)
19. Are you thinking of a car? ( buying)
20. She is old enough home late. (to come)
21. A pupil apologized for sorude. ( being)
22. “Shall we go by train?” “Well, I’d prefer by car.’ (to go)
23. He always has difficulty in with people. ( communicating)
24. I was glad you had arranged everything well. (to hear)
25. Do you want me you money? (to lend)
26. I can’t stand behind desk. ( being)
27. Her parents wouldn’t let her out alone. ( go)
28. I hope you everything we need. ( buy)
29. Why do you dislike here? ( living)
30. “What about a game of tennis?” “I’d rather volleyball.” ( play)