12 Read Ulan's list. Write questions and answers, as in the example. Don't forget ... lunch with Berik at Italian restaurant at 1 pm haircut at 2 pm English lesson at 4 pm meet Assel at the cinema at 7 pm 1 have/lunch/Assel/today? A: Is Ulan having lunch with Assel today? B: No, he's having lunch with Berik today. 2 get/haircut/at 1pm? A: B: 3 have/Italian lesson/at 4pm? A: B: 4 meet/Berik/at the cinema/at 7pm? A: В
1. Why did Sindy get up late in the morning last Sunday?
Смотри, если ты видишь предложение c Past Simple, то для построения вопроса используется следующая конструкция: Wh (или другие вопростельные части e.g. How..? Who..? When..?) - DID (вс глагол для Past Simple) - подлежащее - сказуемое в первой форме (это значит, что если у тебя в предложении стоит глагол got, то нужно вернуть его в первоначальную форму get) - второстепенные члены предложения.
2. How often does Jenny help her classmates with Chemistry?
Смотрим на предложение. Видим -s в конце глагола - значит это Present Simple. Конструкция вопроса: Wh - DOES/DO - подлежащее - сказуемое (если на конце было окончание -s , то мы его убираем) - второстепенные члены предложения. Почему мы убрали sometimes? - Потому что это и есть ответ на наш вопрос. Нельзя допускать такого, чтобы в вопросе был ответ.
3. With whom is Adam going out of school now?
Это у нас Present Continious. Вопрос составляется так: Wh - IS/ARE - подлежащее - сказуемое c -ing - второстепенные члены предложения
4. Попробуй сделать сам(а). Этот пункт схож с пунктом 2, только нужно использовать DO
5. Делай как в пункте 1
6. Здесь немного сложнее будет понять. С модальным глаголом can можно образовывать отрицательные вопросы, как в нашем случае. В отрицательных вопросах обычно используется краткая форма can't. Модальный глагол can не нуждается в вс глаголах - это его основное отличие. В составлении будем использовать такую конструкцию: Wh - can't - подлежащее - сказуемое - второстепенные члены предложения. Но в данном случае у нас нет подлежащего, т.к. у нас есть вопрос Who
Who can't count quickly?
7. Why didn't your sister feed our dog before classes?
Все так же как и в пункте 1, просто добавилась частица not
8. When shall we go on holyday to Greece?
Вообще shall уже мало где можно встретить. Сейчас больше используется глагол should. Но что для shall, что для should конструкция одна и та же: Wh - shall/should - подлежащее - сказуемое - второстепенные члены предложения.
Some years have already passed but I still remember my first day at school. How happy and proud I was when my parents told me that I’m going to school, I felt like I was a grown-up person then. I wasn’t nervous, but excited. My first day at school was quite interesting for me, it was full of discoveries.
I woke up early in the morning, my mother put a nice suit on me, gave me a lunch box with sandwiches and we went to school with my whole family: me, my mother, father and my younger sister. While we were approaching the big building with a lot of people around I felt a little nervous – I didn’t know anyone there. Everyone was looking so nice: boys were wearing suits and girls were all in dresses and skirts. Every pupil had a bunch of flowers to give it to their first teacher.
After some minutes we entered the school and walked along the corridor, and then we entered the classroom with about 25 people inside. I took a seat at the desk and my parents and the parents of other pupils were standing along the wall looking at us with pride and taking pictures. Then I heard a loud noise – our first bell. A tall woman with fair hair was standing in front of us, she asked us to stand up and then when everyone was quite she let us sit on the chairs. She was smiling and looked quite kind. She told us about herself and our plans for the year. Then we walked around the school and she showed us the classrooms, canteen, laboratory and playground outside.
I have very good memories about my first day at school and I think I will remember it forever.
1. Why did Sindy get up late in the morning last Sunday?
Смотри, если ты видишь предложение c Past Simple, то для построения вопроса используется следующая конструкция: Wh (или другие вопростельные части e.g. How..? Who..? When..?) - DID (вс глагол для Past Simple) - подлежащее - сказуемое в первой форме (это значит, что если у тебя в предложении стоит глагол got, то нужно вернуть его в первоначальную форму get) - второстепенные члены предложения.
2. How often does Jenny help her classmates with Chemistry?
Смотрим на предложение. Видим -s в конце глагола - значит это Present Simple. Конструкция вопроса: Wh - DOES/DO - подлежащее - сказуемое (если на конце было окончание -s , то мы его убираем) - второстепенные члены предложения. Почему мы убрали sometimes? - Потому что это и есть ответ на наш вопрос. Нельзя допускать такого, чтобы в вопросе был ответ.
3. With whom is Adam going out of school now?
Это у нас Present Continious. Вопрос составляется так: Wh - IS/ARE - подлежащее - сказуемое c -ing - второстепенные члены предложения
4. Попробуй сделать сам(а). Этот пункт схож с пунктом 2, только нужно использовать DO
5. Делай как в пункте 1
6. Здесь немного сложнее будет понять. С модальным глаголом can можно образовывать отрицательные вопросы, как в нашем случае. В отрицательных вопросах обычно используется краткая форма can't. Модальный глагол can не нуждается в вс глаголах - это его основное отличие. В составлении будем использовать такую конструкцию: Wh - can't - подлежащее - сказуемое - второстепенные члены предложения. Но в данном случае у нас нет подлежащего, т.к. у нас есть вопрос Who
Who can't count quickly?
7. Why didn't your sister feed our dog before classes?
Все так же как и в пункте 1, просто добавилась частица not
8. When shall we go on holyday to Greece?
Вообще shall уже мало где можно встретить. Сейчас больше используется глагол should. Но что для shall, что для should конструкция одна и та же: Wh - shall/should - подлежащее - сказуемое - второстепенные члены предложения.
First Day At School Первый день в школе
Some years have already passed but I still remember my first day at school. How happy and proud I was when my parents told me that I’m going to school, I felt like I was a grown-up person then. I wasn’t nervous, but excited. My first day at school was quite interesting for me, it was full of discoveries.
I woke up early in the morning, my mother put a nice suit on me, gave me a lunch box with sandwiches and we went to school with my whole family: me, my mother, father and my younger sister. While we were approaching the big building with a lot of people around I felt a little nervous – I didn’t know anyone there. Everyone was looking so nice: boys were wearing suits and girls were all in dresses and skirts. Every pupil had a bunch of flowers to give it to their first teacher.
After some minutes we entered the school and walked along the corridor, and then we entered the classroom with about 25 people inside. I took a seat at the desk and my parents and the parents of other pupils were standing along the wall looking at us with pride and taking pictures. Then I heard a loud noise – our first bell. A tall woman with fair hair was standing in front of us, she asked us to stand up and then when everyone was quite she let us sit on the chairs. She was smiling and looked quite kind. She told us about herself and our plans for the year. Then we walked around the school and she showed us the classrooms, canteen, laboratory and playground outside.
I have very good memories about my first day at school and I think I will remember it forever.