4. Paraphrase the following sentences using the verb in brackets. 1. You have the right to use dictionaries (can). 2. He has the right to receive a passport (can). 3. Perhaps he has bought the dictionary (may). 4. It is possible that they know each other (may). 5. I'm sure you are very tired (must). 6. I'm sure she is an experienced teacher (must). 7. It is necessary for him to get up at half past six (to have to). 8. The driver was obliged to stop the car (to have to). 9. The pupils agreed to go to the forest on Sunday (to be). 10. I advise you to buy this coat (should). 11. I think you must wait for them (ought). 12. Do you want to lock the door? (will) 13. I offer you to water the flowers. (should) 14. I bought a stamp but it was unnecessary (need). 15. The pupils copied the text though it was unnecessary (need).
Once upon a time there lived a dragon whose name was Komodo. He could breathe fire, and all the people who lived nearby were afraid of him. When they heard him or saw him, they ran away and hid. They could always hear him because he had six feet, and wore three pairs of shoes, and each of his shoes creaked.
One day he met a little girl who wasn’t afraid of him. «Why are you so fierce?» she asked. «Why do you breathe fire when you see anybody?»
«Well,» said Komodo, «I never really thought about it. Shall I stop it?»
«Yes, please,» said the little girl whose name was Susie.
«All right,» said Komodo, «I’ll try.»
They said good-bye to each other, and Susie went home. It was beginning to get dark. Susie was surprised because all the lamps in the town were not lit. She found out that it was because of the lamplighter,whose name was Charlie.
Charlie hadn’t lit the street lamps because he was still in bed. He was tired after lighting the lamps the night before.
The mayor of the town was very angry with Charlie. «What must I do about that?» he thought.
Then Susie had an idea. She ran to Komodo’s cave, brought him to the town. Komodo breathed fire on each lamp and lit it.
How glad the people were! Now they were not afraid of the dragon. They could see he was a friendly animal. And after that Komodo came and lit the lamps every time when Charlie had his holiday.
Общество – это нормы, ценности, идеи, которые не всегда объединяют граждан. Сложно представить себе идеальное общество, где нет классовых различий между социальными группами, где отношения не превращаются в конфликты. Идеология зарождается там, где появляются интересы отдельных частных социальных групп, которые впоследствии представляют, как всеобщие и пытаются занять господствующее положение. В разные исторические эпохи идеология являлась фундаментом для политического мира. Роль идеологии в современном обществе: информирует о социальной действительности; определяет векторы политики; выражает интересы социальных групп; призывает и объединяет членов общества. Классификация политических партий в зависимости от идеологии Определение 1 Политическая партия – это динамическая организация с единой идеологией её членов. Интересы социальных классов, групп, сообществ выражаются через политическую деятельность партий: участие в дискуссиях, митинги с трибуны общественных организаций, вещание с средств массовой информации. По типу идеологии выделяют партии: либеральные; социал-демократические; консервативные; коммунистические; националистические; фашистские; клерикальные. Краткая характеристика идеологических партий Либеральные партии. Идеология либеральной партии – это индивидуальная свобода человека во всех сферах жизни, равные возможности саморазвития, защита прав каждого гражданина. Эти партии воздействуют на внутреннюю и внешнюю политику государств, так как выражают интересы влиятельных сообществ. Либерализм появился во время революции в Европе и представляет интересы нового класса буржуазии.