№6. найдите в предложениях причастия 1, 2 выделите их и переведите предложения на язык. образец: a smiling person entered the room. улыбающийся человек вошел в комнату. 1. they watched the burning forest helplessly. 2. the completed letter was in front of him. 3. every day i see them passing the house. 4. не will answer all the questions appeared during the lecture. 5. the students of our group are discussing the news now. №7. найдите в предложениях и выделите герундий. переведите предложения на язык. образец: our aim is getting higher education. наша цель – получить высшее образование (получение высшего образования). 1. he didn’t enjoy living in london. 2. the boy was afraid of being left alone. 3. i enjoy listening to folk songs. 4. she is not looking forward to doing the exam. 5. a new system of removing snow and ice from city streets by using electric heat has been tested in moscow. №8. найдите в предложениях и выделите инфинитив. переведите предложения на язык. образец: to become a good specialist one must work hard. чтобы стать хорошим специалистом, нужно усердно работать. 1. you must do this exercise without a dictionary. 2. i am so glad to have met her. 3. i asked to inform us as soon as there was any news. 4. to increase the productivity of our plant is our most important task. 5. in the old days people had to travel several days, weeks and months to get to the place they needed. №9. выберите подходящий по смыслу союз или союзное слово. переведите предложения на язык. 1. our ideas about travel have changed completely… gotlif daimler and charles benz built their first petrol engine in 1885. (where, if, since) 2. some people say……. we live in the age of computers. (where, when, that) 3. technology has advanced so quickly……. cars and televisions are out of date only a few years after they were made. (if, that, where) 4. the novel is so interesting ……..you’ll read it very fast. (that, since, so) 5. they were playing chess ……..somebody knocked at the door. (when, if, but) №10. переведите предложения, обращая внимание на использованные в них фразеологические единицы. 1. he worked 12 hours a day to get a living. 2. hurry up not to miss the train. 3. they wanted to take part in tennis competitions. 4. you should work hard to pass examinations well. 5. in britain traditions play a more important role in the life of people than in other countries.
1. They watched the burning forest helplessly.
(Они смотрели на горящий лес бес причастие 1 burning
2. The completed letter was in front of him.
(Завершенное письмо находилось напротив него), причастие 2 completed
3. Every day I see them passing the house.
(Каждый день я вижу их, проходящими мимо дома), причастие 1 passing
4. Не will answer all the questions appeared during the lecture.
(Он ответит на все вопросы, появившиеся во время лекции), причастие 2 appeared
5. The students of our group are discussing the news now.
(Студенты нашей группы обсуждают новости в данный момент) здесь я причастий не вижу
Упражнение №7.
1. He didn’t enjoy living in London.
(Ему не нравится жить в Лондоне - Он не наслаждается жизнью в Лондоне)
2. The boy was afraid of being left alone.
(Мальчик боялся оставаться дома один)
3. I enjoy listening to folk songs.
(Мне нравится слушать народные песни - Я наслаждаюсь слушанием народных песен)
4. She is not looking forward to doing the exam.
(Она не ждет с нетерпением сдачи экзамена)
5. A new system of removing snow and ice from city streets by using electric heat has been tested in Moscow.
(Новая система уборки снега и льда с улиц города с использованием электрического отопления протестирована в Москве) С учетом того, что герундий употребляется после определенных глаголов и словосочетаний, то здесь его нет, а так removing очень похоже на герундий.
Упражнение №8.
1. You must do this exercise without a dictionary.
(Ты должен выполнить упражнение без словаря)
2. I am so glad to have met her.
(Я очень рад, что встретил ее)
3. I asked to inform us as soon as there was any news.
(Я попросил, чтобы нам сообщали как только появится новости)
4. To increase the productivity of our plant is our most important task.
(Повышение производительности нашего завода - является нашей важнейшей задачей)
5. In the old days people had to travel several days, weeks and months to get to the place they needed.
(В старину люди должны были ехать несколько дней, недель и месяцев, чтобы добраться до нужного места)
Упражнение №9.
1. Our ideas about travel have changed completely since Gotlif Daimler and Charles Benz built their first petrol engine in 1885. (where, if, since)
(Наши идеи о путешествиях изменились полностью с тех пор как Gotlif Даймлер и Карл Бенц построили свой первый бензиновый двигатель в 1885 году)
2. Some people say that we live in the age of computers.
(Многие люди говорят, что они живут в Эпоху компьютеров)
3. Technology has advanced so quickly if cars and televisions are out of date only a few years after they were made. (if, that, where)
(Передовые технологии настолько быстро продвинулись, что машины и телевизоры устаревают лишь за несколько лет, после того как были изобретены)
4. The novel is so interesting so you’ll read it very fast.
(Роман очень интересный, поэтому ты прочтешь его очень быстро)
5. They were playing chess when somebody knocked at the door.
(Они играли в шахматы, когда кто-то постучал в дверь)
Упражнение №10. Переведите предложения, обращая внимание на использованные в них фразеологические единицы.
1. He worked 12 hours a day to get a living.
(Он работает 12 часов в день, чтобы заработать на жизнь)
2. Hurry up not to miss the train.
(Поспеши, чтобы не опоздать на поезд)
3. They wanted to take part in tennis competitions.
(Они хотели принять участие в теннисных соревнованиях)
4. You should work hard to pass examinations well.
(Ты должен потрудиться, чтобы сдать экзамены хорошо)
5. In Britain traditions play a more important role in the life of people than in other countries.
(В Великобритании традиции играют более важную роль в жизни людей, чем в других странах)