Across the Curriculum 2f PSHE
9.2.1.1 92.7.1 Read the title. What does it mean?
Listen and read the text to find out.
VIDEO
'First Aid
d
above
head as
waving
2 Place the other
arm across the
chest.
First aid is immediate simple medical care given to a
victim of an accident or an illness before professional
medical treatment can be given. First aid can save lives,
but only if the person administering it knows what they
are doing. It is based on the principle of the three 'Ps?
prevent further injury, preserve life and promote recovery.
One of the most common situations at the scene of
an accident is to find someone lying unconscious on
the ground. In this instance, your priority is to call for w
the emergency services. Next, you must make sure su
that the area is safe for yourself and others. Check the
casualty, and if they are breathing, try to put them in
(th
the recovery position and do not adjust the position pe
of their head and neck. The recovery position keeps pe
the victim's airways open and prevents them from &
choking while waiting for medical help.
To place someone in the recovery position, follow
the simple steps shown on the left.
re
ctim's
st
to an
ition
4 Roll the victim over
towards you by
pushing down
gently on their knee.
Check these words
• medical care victim administer
• based on principle. unconscious
• casualty recovery position adjust
• airway prevent choke wave upright
Int
9.4.2.1 Read the text again and answer the questions.
1 What is first aid?
2 What principle is it based on?
3 What should you first do if you see an unconscious person?
4 How can the recovery position help a victim?
3
Find words in the text which mean: person who has been hurt,
to maintain, case, to alter, softly.
4
9.3.6.1 2 Use the sketches and the information in the text to
say what the recovery position is and how to put a person in it.
Choose another first-aid treatment and present it to the
class. You can use these key words: first-aid treatment.
Book: Language Review 2f Workbook: 2d, e, f
2. If he were at the Institute now, he would help us to translate the article. 2
3. If you had come to the meeting yesterday, you would have met with a well-known English writer. 3
4. You will get good results if you apply this method of calculation. 1
5. If he had taken a taxi, he would have come on time. 3
6. If the speed of the body were 16 km per second, it would leave the solar system. 2
7. If it had not been so cold, I would have gone to the country. 3
8. If the air were composed only of nitrogen, burning would be impossible. 2
9. If you press the button, the device will start working. 1
10. The design would have been ready by the end of the year if they had supplied us with all the necessary equipment. 3
1. Если я приду домой рано, я смогу написать свой отчет сегодня.
2. Если бы он был в Институте сейчас, он бы нам перевести статью.
3. Если бы вы пришли вчера на встречу, вы бы встретились с известным английским писателем.
4. Вы получите хорошие результаты, если примените этот метод расчета.
5. Если бы он взял такси, он бы приехал вовремя.
6. Если бы скорость тела составляла 16 км в секунду, оно оставило бы солнечную систему.
7. Если бы не было так холодно, я бы отправился за город.
8. Если бы воздух состоял только из азота, сжигание было бы невозможным.
9. Если вы нажмете кнопку, устройство начнет работать.
10. Дизайн был бы готов к концу года, если бы они предоставили нам все необходимое оборудование.
Соединение.
Когда цепи косвенно-индуктивно связаны,энергия,переданная от одной цепи к другой,использует электромагнитное поле индуктивности,через которое протекает переменный ток. Соединительное устройство -- это трансформатор. Элементы схемы расположены не последовательно,поэтому это косвенное соединение. Трансформатор состоит из двух обмоток: первичной и вторичной. Первичная соединяется с источником напряжения,вторичная -- с цепью нагрузки. Соединение может быть жёстким и свободным. В случае если катушки сочленяющихся элементов близки друг к другу,это жёсткое соединение. Если катушки разобщены,то это свободное соединение. В свободном соединении величина взаимоиндукции мало сравнима с самоиндукцией.