Цель – развивать навыки устной и письменной речи, произносить математические действия на английском языке 1. By adding suffixes form nouns denoting either the agent of the action(-er, -or ) or the action (-ion, -tion, -sion).
M o d e l: observe-observer-observation.
Accelerate, divide, convert, operate, rotate, conduct, define, direct, calibrate, oscillate, correct.
2. Fill in the blanks either with the verb “to measure” o with one of derivatives: “measure”, “unmeasured”, “measurement”, “measurable”, “unmeasurable”.
Suppose we want to … the length of the page of the book. The thing with the help of which we can …it is called a ruler. A ruler is an instrument…length. Such a simple… will not take us long. If we found the length of the page we say that the length of page…(which we have measured) id about, say, 20 cm; if we have no ruler and cannot measure it we say that the page remained… . But there still remain so small quantities which cannot be..with the present day instrumentation. For example, the mass of neutrino isw so small that it is still… .
3. Translate the following sentences paying attention to “in terms of”.
Intermsof-в виде, на основании, исходя из
1. Volume is expressed in terms of three lengths. 2. The basic concept of thermodynamics are easily understood in terms of experiments. 3. We obtained this unit in terms of the following expressions. 4. The force of gravity is measured in terms of weight.
4. Read the mathematical expressions according to the models.
M o d e l: 3.56- three point five six; 3.06-three point nought six; 4.29, 8.63, 5.08, 0.708
M o d e l : 1/16-one sixteeth; 2/5 – two fifths 1/11, 3/30, 5/12
M o d e l : 5.2 in – five point two inches;
6.7 in , 10.03 in
M o d e l : 5.2 lb – five point two pounds:
7.31 lb, 3ю03 lb
M o d e l :57-five to the seventh power ;
106 , 5-10,23 , 55 , 710 3-7
3.56 .8.63 5.07 0.07 0.708
5.solve the following arithmetical problems according to the models.
20:4 – twenty divided by four makes five;
25:5 , 32:8 ,9:3 , 6:2.
5*5 – five times five makes twenty-five
3*3 ,13*3 , 8*3,5*4
6. translate into Russian.
1)The method used provided them with interesting results.2)The quantity being defined is related to the volume of this container.3)Being close to the solution of the problem he published the results reseived.4)Being interrelated these quantities are studied together.5)Having defined the first and the second lengths we may find the area.6)When started the chain reaction cannot be stpped.7)The mean velocity obtained is not very high.8)The experiment being demonstrated are closely related to our work.9)The results so far received do not satisfy us.10)The measurements thus made are not accurate enough.11)The values found are of some interest.
7. Translate the following sentences into English using Participles.
1)проделанные эксперименты показывают, что мы были правы.2)Обсуждаемая проблема интересна.3)Измеряемая площадь велика.4) Я видел, как они заряжали аккумулятор.5)Я увидел, что все подготовлено к эксперименту.
8.Answer the following questions.
1)What is velocity? 2)What is density? 3)What is volume? 4)How many system of measurement are there in use to-day? 5)Which system do nearly all the nations of the world use? 6)Which countries use the English system of units? 7)Which is the official system in the USA? 8)Which system do the American scientists use almost exclusively? 9)What is the standard meter of the world? 10)Where is the standard meter of the world kept?
9.Retell text 1.Follow of the outline given below.
Сегодня наш урок будет посвящен развитию навыков устной и письменной речи на английском языке в контексте математических действий. У нас есть несколько заданий, которые помогут нам разобраться с этой темой. Давайте начнем!
1. Первое задание связано с образованием названий для лица, выполняющего действие, и названий самих действий. Мы используем суффиксы "-er" и "-or" для образования имени действия и суффиксы "-ion", "-tion" и "-sion" для образования имени лица, выполняющего действие. Для лучшего понимания рассмотрим модель "observe" - "observer" - "observation". Вам нужно добавить подходящие суффиксы к словам "accelerate, divide, convert, operate, rotate, conduct, define, direct, calibrate, oscillate, correct". Проверьте результаты и поправьте, если необходимо.
2. Задание номер два требует заполнения пропусков в тексте. Вам нужно использовать глагол "to measure" или его производные: "measure, unmeasured, measurement, measurable, unmeasurable" так, чтобы предложения были логичными и грамматически корректными.
3. Третье задание связано с переводом предложений с учетом выражения "in terms of". Мы должны перевести предложения с учетом значения этой фразы. Обратите внимание на перевод словосочетания "in terms of": "в виде, на основании, исходя из". Вам нужно перевести предложения: "Volume is expressed in terms of three lengths", "The basic concept of thermodynamics are easily understood in terms of experiments", "We obtained this unit in terms of the following expressions" и "The force of gravity is measured in terms of weight".
4. Четвертое задание связано с чтением математических выражений на английском языке. Мы предоставляем модели чтения чисел и дробей. Вам нужно прочитать числа и дроби: "3.56, 8.63, 5.08, 0.708, 1/16, 2/5, 1/11, 3/30, 5/12, 5.2 in, 6.7 in, 10.03 in, 5.2 lb, 7.31 lb, 3.03 lb, 57".
5. Пятое задание связано с решением арифметических проблем. Вам нужно решить проблемы, используя модели: "20:4, 25:5, 32:8, 9:3, 6:2, 5*5, 3*3, 13*3, 8*3, 5*4".
6. Шестое задание требует перевода предложений на русский язык. Вам нужно перевести предложения: "The method used provided them with interesting results", "The quantity being defined is related to the volume of this container", "Being close to the solution of the problem he published the results received", "Being interrelated these quantities are studied together", "Having defined the first and the second lengths we may find the area", "When started the chain reaction cannot be stopped", "The mean velocity obtained is not very high", "The experiments being demonstrated are closely related to our work", "The results so far received do not satisfy us", "The measurements thus made are not accurate enough", "The values found are of some interest".
7. Седьмое задание требует перевода предложений на английский язык, используя причастия. Вам нужно перевести предложения: "проделанные эксперименты показывают, что мы были правы", "Обсуждаемая проблема интересна", "Измеряемая площадь велика", "Я видел, как они заряжали аккумулятор", "Я увидел, что все подготовлено к эксперименту".
8. Восьмое задание - ответить на несколько вопросов: "What is velocity?", "What is density?", "What is volume?", "How many systems of measurement are there in use today?", "Which system do nearly all the nations of the world use?", "Which countries use the English system of units?", "Which is the official system in the USA?", "Which system do the American scientists use almost exclusively?", "What is the standard meter of the world?", "Where is the standard meter of the world kept?".
9. Вам нужно передать содержание текста 1, используя предложенный план.
На этом урок заканчивается. Надеюсь, вы поняли материал и справитесь с заданиями. Если у вас есть какие-либо вопросы, не стесняйтесь задавать. Удачи в выполнении заданий!