Exercise 1. Соедините два предложения в одно, используя слова, данные в скобках:
A. 1. It was spring. It was warm (and). 2. It was raining. It was warm (but). 3. I like apples. I like plums (and). 4. Go home at once. Mother will be angry (or).
B. 1. She was late. She seldom came on time (but). 2. Run. You will be late (or). 3. He looked at his watch. It was four o’clock. (-). 4. Everything went fine. She was happy (and). 5. He is very old. His mind is as sharp as ever (yet). 6. I was busy. I would have come (or else). 7. I would have come. I was busy (but). 8. You don’t know all the facts. You would have changed your mind (otherwise).
Exercise 2. Дополните предложения придаточными предложениями:
1. Here is the student who … 2. Meet the man who … 3. I shan’t forget the place where … 4. What will you do when … 5. What did you do before … 6. Will you stay here while…
Exercise 3. Употребите глагол в скобках в нужной форме и скажите, какое придаточное предложение вводится союзами if или when:
1. I don’t know if I (to find) this book but if I (to buy) it it will be a good birthday present for my friend. 2. Does he know when they (to go) on the excursion? 3. I’ll give this book to you when I (to finish) reading it. 4. Will you go to the skating rink if he (to ask) you to? 5. We don’t know when she (to come) to us but when she (to come) we’ll invite her to the party.
Exercise 4. Прочтите и переведите следующие предложения на русский язык:
1. I shall try to do this translation if you give me the book. 2. If I find my plan, I shall show it to you. 3. If I am well tomorrow, I'll go to the museum. 4. If we have time, we shall go to the art exhibition. 5. When the academic year begins, these students will live in the hostel. 6. If it doesn't rain tomorrow, we shall go to the country. 7. She will be glad if you accept her invitation to join her for a skiing trip. 8. If you hurry now, you will catch the train.
Exercise 5. Переведите следующие предложения на английский язык:
1. Я сделаю этот перевод, если я не буду занят. 2. Он уедет, когда кончится учебный год. 3. Я пойду в кино, если у меня будет время. 4. Мы пойдем в читальный зал, когда начнутся уроки. 5. Я приму участие в соревнованиях, если буду хорошо себя чувствовать.
развивающаяся на лишенных жизни территориях — скалах, обрывах, наносах рек, сыпучих песках, застывшей лаве и др. При заселении таких участков живые организмы за счет своего метаболизма изменяют условия проживания и сменяют друг друга. Основная роль принадлежит накоплению отмерших остатков растений и продуктов разложения. Это зависит от характера растительности и от комплекса разрушающих её микроорганизмов, грибов и животных. Постепенно формируется почвенный профиль, изменяется гидрологический режим участка, микроклимат. Такие сукцессии называются в геоботанике — экогенетическими, так как ведут к преобразованию самого местообитания. Процесс первоначального формирования растительного покрова называется также сингенетической сукцессией[1].