Раскройте скобки, выбрав нужный модальный глагол:
1. The talker (can, must) remember that conversation (must, should) serve a purpose (цель).
2. We often (may, have to) use encyclopaedias where we (must, can) find information that we need at the moment.
3. Writers do not always express things directly so that you (have to, may) think carefully to see what they mean.
4. Reading a book (may, should) be a conversation between you and the author.
5. To achieve (чтобы достичь) progress in any subject we (may, must) discuss things.
6. You (can‟t, shouldn‟t) worry.
7. When we are introduced to new people we (may, should) try to appear friendly (казаться дружелюбными).
8. You (must, can) be there on time.
9. I (may, have to) get up early.
10. The lecturer (may, must) remember the names of his students.
Давайте начнем с заполнения таблицы:
+--------------------------------+--------------------------------+---------------------------------+
| Группа прилагательных | Правило склонения | Пример прилагательного |
+--------------------------------+--------------------------------+---------------------------------+
| 1) -y | -ier/-iest | funny |
+--------------------------------+--------------------------------+---------------------------------+
| 2) -er / -est | -er/-est | taller |
+--------------------------------+--------------------------------+---------------------------------+
| 3) более одного слога | more / the most | beautiful |
+--------------------------------+--------------------------------+---------------------------------+
| 4) Irregular (нерегулярные) | нет универсального правила | good |
+--------------------------------+--------------------------------+---------------------------------+
1) Первая группа прилагательных оканчивается на -y. Для образования сравнительной и превосходной степени добавляем -ier и -iest соответственно. Например, прилагательное "funny" в сравнительной степени будет "funnier", а в превосходной степени - "the funniest".
2) Вторая группа прилагательных оканчивается на -er или -est. Для образования сравнительной и превосходной степени добавляем -er и -est соответственно. Например, прилагательное "tall" в сравнительной степени будет "taller", а в превосходной степени - "the tallest".
3) Прилагательные, которые имеют более одного слога, используют слова "more" для образования степеней сравнения. Для образования превосходной степени также используется "the most". Например, прилагательное "beautiful" в сравнительной степени будет "more beautiful", а в превосходной степени - "the most beautiful".
4) Некоторые прилагательные имеют нерегулярное склонение и не подчиняются определенным правилам. Например, "good" имеет сравнительную степень "better" и превосходную степень "the best". Для таких прилагательных не существует универсального правила склонения.
Вот, шаг за шагом, вы разобрали каждую группу прилагательных, и, надеюсь, это объяснение поможет вам понять правила склонения различных групп прилагательных.
2. Sam started thinking about the crops for the next year's harvest because many other farmers were planting the same things, which resulted in the prices at the market coming down and Sam getting less money. This is stated in the third paragraph of the text: "A lot of other farmers were planting the same things which he produced, so the prices in the market were coming down and he was getting less money."
3. Sam was always in a hurry because he wanted to get to the market in time for its opening. This is mentioned in the fourth paragraph of the text: "anyway he was always in a hurry, because he wanted to get to the market in time for its opening."
4. Sam stopped after he had crossed the road because a young policeman signaled him to stop a hundred meters beyond the crossroads. This is mentioned in the fifth paragraph of the text: "But this morning a young policeman whom he had never seen before signaled to him to stop a hundred meters beyond the crossroads."