Task 188. Fill in the gaps with Participle II. 1) Samantha looked (annoy).
2) Pictures (paint) by Picasso usually sell for millions of pounds.
3) Jessica couldn’t agree to her friend’s suggestion though (move) deeply by his words.
4) (shock) by the explosion, the people ran for shelter.
5) The umbrella, (find) at the bus stop, belongs to Mrs. Johnson.
6) Champagne, (produce) in France, is exported all over the world.
7) The car, (park) by the entrance, belongs to the director.
8) This is a vegetarian restaurant. None of the dishes (serve) here contain meat or fish.
9) The Harry Potter books, (write) by JK. Rowling have all been made into films.
10)I need a list of goods (sell) yesterday.
Task 189. Join these sentences using Participle II in the function of an attribute. Follow the model:
Kate washed the linen. It hung on the rope. → The washed linen hung on the rope.
1) The child broke a cup. It was lying on the floor.
2) Liz closed the book. It was lying on the desk.
3) The leaves faded. They fell to the ground.
4) We decorated the fir-tree. It looked very beautiful.
5) The article was rejected. It was returned to the author for revision.
6) Julia lost her passport. It was returned to her in a fortnight’s time.
7) The flowers withered. They were standing on the table in the dining room.
8) The girl broke a vase. It was lying on the floor.
9) Victoria ironed her blouse. It hung in her room.
10)Stanley closed the journal. It was lying on the desk.
вот ответы на все вопросы:
1) вступительная статья н. томашевского . иллюстрацию д. бисти. " песнь о роланде" и " песнь о сиде " - величайшее поэтические памятники французкого и испанского народов. 2) роланд — главное действующее лицо «песни» . р. — племянник императора карла, который поручает ему остаться в горном ущелье в арьергарде его войск, испанию, чтобы обеспечить им надежную защиту на случай нападения врага. р., его друг оливье и двенадцать пэров сражаются в ронсевальском ущелье с несметными полчищами сарацин, которые вступили в сговор с предателем, графом ганелоном, и р. со своими товарищами гибнет в неравной борьбе ради «милой франции». р. — храбрый воин, презирающий опасность. 3) в поэме «песнь о роланде» используются образные средства, характерные для произведений народного творчества, — это постоянные эпитеты (так, например, французы называют францию милой, свободной, короля карла — могучим, славным, седобородым), повторения (просьба оливьера к роланду протрубить в рог повторяется несколько раз), олицетворения, параллелизмы, причитания и плачи, сочувственное отношение природы, обилие военных эпизодов, вещие сны и т. д. одним из наиболее важных приемов является гиперболизация.