Vii. перепишите и переведите текст. from the history of the london underground. the underground railways as a kind of city transport appeared in the second half of the 19th century. the first underground system was proposed by charles pearson in 1843. twenty years later the first line of the london underground was opened for traffic. its length was almost four miles. on that first historic day, 30,000 londoners made the first underground railway travel in the world. in the early days, the trains were driven by steam locomotives, which burnt coal, filling the tunnels with smoke. it is said that the train staff and porters asked for a permission to grow beards and moustaches – as an early form of smog mask. the tunnels of the first underground were made as small as possible in order to reduce the construction costs. the coaches themselves were small and narrow. according to pearson’s project, all lines were laid down close to the ground surface. the deep tunneling came later, in 1890. constructing the tunnel through miles of clay, sand and gravel is no easy task, and it was james henry greathead who developed the method, which made the construction of most london tunnels possible. one of the longest continuous tunnels in the world is the 17½-mile tunnel on the northern line. the first escalator was also installed in the london underground in 1911. during the world war ii, the london underground served as a shelter for thousands of londoners. many british museum treasures spent the war in the tunnels of the underground. the railways were prepared for any emergency that might occur. they had duplicate control systems, repair groups, duplicate power supply and so on. to minimize the danger of flooding the underground near the thames, isolating doors were built in the tunnels. all the trains were equipped with special reduced lighting for using on open sections of track. nowadays the london underground is the most popular means of city transport. its length is about 300 km and it has 273 stations.
ИЗ ИСТОРИИ ЛОНДОНСКОГО ПОДЗЕМА.
Подземные железные дороги как вид городского транспорта появились во второй половине XIX века. Первая подземная система была предложена Чарльзом Пирсоном в 1843 году. Двадцать лет спустя первая линия лондонского метро была открыта для движения. Его длина была почти в четырех милях. В этот первый исторический день 30 000 лондонцев совершили первые подземные железные дороги в мире.
В первые дни поезда двигались паровозами, которые сжигали уголь, заполняя туннели дымом. Говорят, что персонал поезда и носильщики попросили разрешения на выращивание бород и усов - как ранняя форма маски для смога. Туннели первого подполья были сделаны как можно меньше, чтобы снизить затраты на строительство. Сами тренеры были маленькими и узкими.
Согласно проекту Пирсона, все линии были установлены вблизи поверхности земли. Глубокое туннелирование произошло позже, в 1890 году. Построение туннеля через мили глины, песка и гравия - задача не из легких, и именно Джеймс Генри Уордхед разработал метод, который позволил построить большинство лондонских туннелей. Один из самых длинных непрерывных туннелей в мире - это 17-мильный туннель на Северной линии. Первый эскалатор был также установлен в лондонском метро в 1911 году.
Во время Второй мировой войны лондонское метро служило убежищем для тысяч лондонцев. Многие сокровища Британского музея провели войну в туннелях подполья. Железные дороги были подготовлены к любой чрезвычайной ситуации, которая может произойти. У них были дублирующие системы управления, ремонтные группы, дублированное электропитание и так далее. Чтобы свести к минимуму опасность затопления под землей под Темзой, в туннелях были установлены изолирующие двери. Все поезда были оснащены специальным уменьшенным освещением для использования на открытых участках дорожки.
В настоящее время Лондонский метрополитен является самым популярным средством городского транспорта. Его длина составляет около 300 км и имеет 273 станции.