Citeşte textul şi realizează sarcinile propuse.
Prietenia
Prietenia este o formă a relațiilor dintre persoane care se bazează pe respectul reciproc. Copiii
și adolescenții stabilesc relații de prietenie care le permit să-și exprime sentimentele, să-și spună problemele. Ei caută pe cineva care le-ar fi alături. De multe ori o convorbire dintre doi prieteni se exprimă nu atât în cuvinte, cât în intonații. Prietenia, pentru un adolescent, este necesitatea de a comunica, de a nu fi singur. Cu toate acestea, prietenia dintre copii este instabilă, astăzi este, mâine nu este.
Altfel este prietenia oamenilor maturi. Ei își controlează mai bine sentimentele. Maturii leagă prietenii în baza intereselor intelectuale, a amintirilor sau a diferitor preferințe. Aceste prietenii însă au anumite hotare, limite pe care adulții preferă să nu le treacă. Dar aceasta nu afectează prietenia lor sinceră și stabilă. Un astfel de exemplu ar fi prietenia dintre Mihai Eminescu și Ion Creangă.
Era anul 1875. Anul când s-a legat una dintre cele mai frumoase și mai rodnice prietenii:
prietenia dintre Ion Creangă, învățător, și Mihai Eminescu, inspector școlar. Acești prieteni discutau ore în șir, se plimbau prin locurile pitorești de lângă orașul Iași sau petreceau timpul în bojdeuca (căsuța) în care trăia Creangă.
Sfătuit de Eminescu, Ion Creangă a scris și a publicat primele povești și povestiri. Creangă îi cerea părerea lui Eminescu, dar acesta refuza să îl corecteze, zicând: „Lasă, Creangă, tu nu ai nevoie să fii corectat de nimeni, ești un scriitor în toată puterea cuvântului.”
Mihai Eminescu era impresionat de umorul lui Creangă, de felul în care el rostea cuvintele, de mintea lui ageră. În momentele mai dificile, Creangă l-a găzduit în căsuța sa, l-a ajutat. Când Eminescu a plecat la București, Creangă i-a dus dorul. Îi scria scrisori, în care îl numea cu gingășie bădiță Mihai. Au păstrat mereu legătura. Când Ion Creangă a aflat trista veste despre plecarea lui Eminescu din viață, el a exclamat cu durere: „Am pierdut un prieten pe care nimeni nu-l poate înlocui.”
Nr. Itemi Punctaj
1. Completează enunțurile, folosind textul.
a. Prietenia dintre copii și adolescenți
b. Oamenii maturi leagă prietenii
c. Datorită lui Mihai Eminescu, Ion Creangă
2. Scrie, din text, pentru cuvintele date câte:
un sinonim: un antonim:
a conversa a dezlega
stimă urât
3. Alcătuiește câte un enunț cu fiecare cuvânt de mai jos.
A înțelege
a se înțelege
4. Formulează patru întrebări în baza textului.
Când?
Ce?
Unde?
Cine?
5. Scrie, în spaţiile libere, verbele la modul indicativ, timpul prezent (ce face?).
Fiecare om (a-și realiza) visul dacă (a depune)
efort. Omul, care (a-și folosi) rațional forțele și mintea, (a trece)
mai ușor, cu demnitate prin greutăți.
6. Scrie, în spaţiile libere, formele adjectivelor adecvate contextului.
Eu am un respect (deosebit) față de părinți. Prefer să comunic cu
oameni (inteligent). Mă consider o elevă (exemplar)
. După părerea mea, persoanele (modest) se
bucură de respect
7.Construieşte, un dialog, din șase replici complete, în baza situației: La Irina au venit
în vizită verișorii de peste hotare. Ei discută despre sărbătorile de primăvară preferate.
8.Scrieți un eseu din 8 enunțuri la tema Prietenul adevărat la nevoie se cunoaște
1) Лечебная физическая культура и использование элементов спорта, отдельных видов его с 1945 по 1979 гг.;
1980-1995 гг.: развитие и становление физкультурно-спортивного движения в стране, создание клубов, секций по отдельным видам спорта, федераций; организация и проведение первых соревнований, начало исследований, признание обществом и государством необходимости решения этих проблем, начало подготовки специалистов, выход на международную арену;
2) С 1996 г. по настоящее время: развитие и совершенствование образовательных, организационных, научно-методических, медицинских основ теории и методики адаптивной физической культуры во всем многообразии этого направления.
Маш — однолетнее травянистое растение. Корневая система мощная, состоит из развитого стержневого корня с множеством боковых ответвлений. Стебель прямостоячий, маловетвистый, жестковолосистый, ребристый, высотой 20-150 см (в условиях России культивируются сорта высотой 30-50 см). Стебель маша травянистый, иногда одревесневающий у основания, зеленой, серо-зеленой, может быть с антоциановой окраской. Прилистники голые, яйцевидные или широкояйцевидные, от 10 до 18 мм в длину, непарный листок почти треугольный. Листья крупные, первые – простые, последующие – тройчатые, опушенные, желтовато-зеленой или темно-зеленой окраски. Цветки обоеполые, крупные, золотистой, жёлтой, жёлто-зелёной окраски. Венчик состоит из пяти лепестков мотылькового строения, цветки собраны в соцветия по 2-12 цветков в каждом, цветоносы короткие, располагаются в пазухах листьев. Плод – бобы тонкие, цилиндрические, с прижатым опушением, без клювика на конце, длиной 6-18 см, с 6-15 семенами. Семена мелкие, бочковидной формы, бугорчатые, гладкие, матовые, блестящие, длиной 3-6 мм. Цвет семян обычно тёмно-зелёный, оливковый или жёлтый, реже встречаются сорта с коричневой, чёрной или тёмно–зелёной с чёрными крапинками окраской. Цветение начинается с нижних ветвей. Цветёт маш в июле-августе, семена созревают в августе-сентябре (вегетационный период 80-100 суток; у позднеспелых сортов период созревания затягивается до октября).
Плод — многосемянной, опушенный, узкий боб, длиной 5-20 см, цилиндрической формы, бурой (светло-коричневой) или чёрной окраски. Семена гладкие, с глянцевым блеском оболочки, овальной формы, мелкие, по окраске желтые, коричневые или зеленые (иногда в крапинку).
Посевы маша обычно собирают, когда бобы начинают темнеть. Обычно их собирают вручную с интервалом в неделю. В более новых сортах, у которых растения созревают равномерно, все растения собирают и сушат на солнце перед обмолотом. После высыхания бобов семена удаляют путем взбивания или вытаптывания.
Существуют различные сорта маша выведенные Австралийской ассоциацией маша