с
туп
у но,
і (40 )
в древнем индоевропейском языке действительные причастия настоящего
времени образовались при суффикса wwnt, который присоединялся
коснове настоящего времени посредством тематических гласных *о, *a, i,
*е, напр.: древнеиндийский: bharantат, латинский: fеrеntет,
в общеславянском языке, к которому восходит язык, к суффиксу
действительного причастия * ent-присоединялся суффикс * јо и соответству
ющее падежное окончание.в общеславянских действительных причастиях
происходили различные фонетические изменения, подобные тем, которые
происходили в словах:
а) звонить - звук, вспоминать - память;
6) питаться - пища, свет - освещение.
1.
восстановите примерные общеславянские основы действительных прича-
стий языка: берущий, данощий, говорящий, лежа-
щий. (общеславянскую основу пишите латинскими буквами.)докажите, что
они имеют тот же суффикс, что и выше слова из родственных
индоевропейских языков.
2.
в таблице буквальные переводы с латинского языка
слов.
допишите недостающие слова из и латинского языков. докажите,
что записанные вами слова имеют тот же суффикс, что и действи-
тельные причастия.
язык
(красні
наход
рилли
латинский язык
«впереди сидящий» (eprae- «перед», -sid- /\
-sed- «сидеть»)
«требующий»(« praetendere«требовать»).
«вместе бегущие»-(con «вместе», currere
«бежать»)
?
Although some generational differences have existed throughout history, modern generational gaps have often been attributed to rapid cultural change in the postmodern period, particularly with respect to such matters as musical tastes, fashion, culture and politics. These changes are assumed to have been magnified by the unprecedented size of the young generation during the 1960s, which gave it the power and inclination to rebel against societal norms.
However, sociologists also point to institutional age segregation as an important contributing factor to the generational divide. Those in childhood phases are segregated within educational institutions or child-care centers, parents are isolated within work-based domains, while older generations may be relegated to retirement homes, nursing homes, or senior day care centers. Social researchers see this kind of institutionally-based age segregation as a barrier to strong intergenerational relationships, social embeddedness, and generativity (the passing down of a positive legacy through mentoring and other cross-generational interactions).[2]
Although some generational differences have existed throughout history, modern generational gaps have often been attributed to rapid cultural change in the postmodern period, particularly with respect to such matters as musical tastes, fashion, culture and politics. These changes are assumed to have been magnified by the unprecedented size of the young generation during the 1960s, which gave it the power and inclination to rebel against societal norms.
However, sociologists also point to institutional age segregation as an important contributing factor to the generational divide. Those in childhood phases are segregated within educational institutions or child-care centers, parents are isolated within work-based domains, while older generations may be relegated to retirement homes, nursing homes, or senior day care centers. Social researchers see this kind of institutionally-based age segregation as a barrier to strong intergenerational relationships, social embeddedness, and generativity (the passing down of a positive legacy through mentoring and other cross-generational interactions).[2]