Прочитайте приведённые ниже предложения. Выберите и запишите
правильное слово. 1.Have you ever been to Australia? - Yes, I
(have/ had). We (sailed/ have sailed) there last September. 2. Have you written Exercise 4? - Yes. We (have done/ did) it at home yesterday.
3. I have explained the rule to Greg. I (have spoken/ spoke) to him after classes.
4. Mary (has received/ received) this task two days ago. I don't know if she (has already done/
already did) it. 5. (Have you rung/ Did you ring) the office manager yet? - Yes. I (have informed/
informed) her of your visit next week. 6. I (have done/ did) everything. Now I (am/ was) free and (can/ could) home. - Are you sure you (have done/ did) everything? 7.We first (saw/ have seen) this film five years
ago. 8. Has he handed in the project? - Yes, he has.
He (did/ has done) it last week.
9. Mother (gave/ has given) me some money. I can buy a new dictionary. 10. Helen (never swam/ has never swum) in the ocean
Оркестр – многочисленный коллектив музыкальных инструментов, исполняющий произведения, специально предназначенные для данного состава. В зависимости от состава оркестры имеют различные, выразительные, тембровые и динамические возможности и носят разные наименования: симфонический оркестр (большой и малый), камерный, оркестр народных инструментов, духовой, эстрадный, джазовый. В современном симфоническом оркестре инструменты делятся на следующие группы: I. Струнно-смычковые: скрипки, альты, виолончели, контрабасы. II. Духовые деревянные: флейты, гобои, кларнеты, фаготы. III. Медно-духовые: валторны, трубы, тромбоны, тубы. IV. Ударные: а) шумовые: кастаньеты, трещотки, маракасы, бич, тамтам, барабаны (большой и малый). Их партии записываются на одной нотной линейке – “нитке”. б) с определённой высотой звучания: литавры, тарелки, треугольник, колокольчик, ксилофон, виброфон, челеста. V. Клавишные: фортепиано, орган, клавесин, клавикорд. VI. Добавочная группа: арфа. Полное звучание оркестра называется “tutti” – (“все”).Тембровые характеристики инструментов Скрипка Нежный, светлый, яркий, певучий, ясный, тёплый Альт Матовый, мягкий Виолончель Насыщенный, густой Контрабас Глуховатый, суровый, мрачный, густой Флейта Свистящий, холодный Гобой Носовой, гнусавый Кларнет Матовый, носовой Фагот Сдавленный, густой Труба Блестящий, яркий, светлый, металлический Валторна Округлый, мягкий Тромбон Металлический, резкий, мощный Туба Суровый, густой, тяжёлый
Прочитайте приведённые ниже предложения. Выберите и запишите
правильное слово. 1.Have you ever been to Australia? - Yes, I
(have/ had). We (sailed/ have sailed) there last September. 2. Have you written Exercise 4? - Yes. We (have done/ did) it at home yesterday.
3. I have explained the rule to Greg. I (have spoken/ spoke) to him after classes.
4. Mary (has received/ received) this task two days ago. I don't know if she (has already done/
already did) it. 5. (Have you rung/ Did you ring) the office manager yet? - Yes. I (have informed/
informed) her of your visit next week. 6. I (have done/ did) everything. Now I (am/ was) free and (can/ could) home. - Are you sure you (have done/ did) everything? 7.We first (saw/ have seen) this film five years
ago. 8. Has he handed in the project? - Yes, he has.
He (did/ has done) it last week.
9. Mother (gave/ has given) me some money. I can buy a new dictionary. 10. Helen (never swam/ has never swum) in the ocean